top of page

LESMATERIAAL

De Spaanschen Brabander in de spotlights

Door Lisa Kiewit in Levende Talen Magazine 2 (2018)

Leerlingen denken vaak dat de inhoud en het taalgebruik van historische teksten ver van ze af staat. Maar een tekst als de Spaanschen Brabander van G.A. Bredero leent zich juist goed om te laten zien dat de maatschappelijke problematiek die vaak centraal staat in historische teksten, overeenkomt met de problematiek in de huidige maatschappij. Met behulp van het vertaalde toneelstuk ontwikkelde Lisa Kiewit een lessenserie waarin de verbinding tussen actuele thema’s en historische teksten de leerlingen in vwo 5 een positieve ervaring gaf van literatuurgeschiedenis.

Lees hier het artikel.

Voor vragen over deze lessenreeks kunt u contact opnemen met de auteur. Contactgegevens van de auteur vindt u in het artikel.

Boef en Bredero

Door Frank van den Bosch en Peter Stöve

Bredero's liederen vergelijken met hedendaagse raps? Frank van den Bosch en Peter Stöve, studenten aan de HvA, hebben 2 lesopdrachten ontworpen waarin leerlingen aan de slag gaan met contrafacten en raps. Gebruik hiervoor onderstaande documenten en Habiba van rapper Boef. 

 

 

 

Afbeelding: Lex Metz (1973) Stichting de Roos, Haarlem. 

Afbeelding: Hendrick ter Brugghen (1588-1629).

Bredero's liederen

Door Sara Koops voor LitLab van de Universiteit Utrecht

In deze proef onderzoeken leerlingen hoe de liederen van de zeventiende-eeuwer Bredero betekenis kregen en krijgen, toen én nu. Ze gebruiken daarvoor online databases als de Liederenbank.

Bekijk hier de proef!

 

 

bottom of page